Delfts blauw schilderen is wel even wat anders dan de zeer gedetailleerde pentekeningen van kunstenaar Redmer Hoekstra. Best wel een uitdaging dus toen hij gevraagd werd om een reeks wandborden voor Heinen Delfts Blauw te ontwerpen. Zo'n ontwerpproces begint met de vraag: wat ga je maken? "Overal haal ik inspiratie vandaan", begint Redmer. "Mijn geest zweeft en legt nieuwe verbindingen tussen dingen die ik zie en tegenkom." De illustrator heeft daarbij vooral een filosofische kijk op de wereld. "Wie ben ik? Wat is mijn werkelijkheid en in hoeverre bepaal ikzelf hoe deze er uitziet?" Met deze vragen in zijn hoofd, pakt Redmer zijn verzameling fineliners en begint op het papier te tekenen.
“Ik vind werken met pen en papier erg prettig, omdat het heel direct is. Elke streep die je zet, die staat. Het is niet mogelijk om er oneindig aan te werken, zoals met verf of digitaal. Deze directheid helpt om mijn perfectionisme in het tekenen een beetje in toom te houden en tegelijkertijd heel scherp te blijven. Het is een bijna ambachtelijke techniek. Ik vind het belangrijk om de tekeningen zo realistisch mogelijk te maken, zodat de vervreemding des te sterker overkomt.”
"Elke streep die je zet, die staat. Deze directheid helpt om mijn perfectionisme in het tekenen een beetje in toom te houden."
Zodra de illustratie klaar is gaat de meesterschilder van Heinen Delfts Blauw met het ontwerp verder. In de illustraties komen veel herkenbare producten uit de collectie van Heinen Delfts Blauw voor. "Ik heb Delfts blauwe elementen gebruikt als beginpunt voor de illustraties en daaromheen mijn wereld gebouwd." De wandborden hebben een traditionele Delfts blauwe rand die matcht met de voorwerpen in de tekeningen. Zodra de meesterschilder klaar is met het Delfts blauwe ontwerp, wordt er een digitaal bestand van gemaakt om de transfers te drukken. De transfers worden op de porseleinen wandborden gelegd en overgoten met glazuur en ten slotte afgebakken in de oven.
Categorieën & Tags
Artikel delen