Delfts blauwe wandborden met vrouwen
De collectie wandborden van Victoria Verbaan bestaat uit vijf verschillende afbeeldingen. Elk wandbord laat een losjes geschilderde vrouw zien en elke afbeelding speelt in op een ander gevoel. Voor de Zuid-Afrikaanse kunstenares Victoria zit hier een wereld aan ervaringen achter, waarmee ze andere vrouwen wil ondersteunen. "Schilderen en illustreren hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven", vertelt Victoria Verbaan vanuit haar atelier in Zuid-Afrika. Het vriendelijke plaatsje Kloof, met haar kronkelende wegen en hoge bomen, vormt een fijne uitvalsbasis voor wie de drukte van Durban wil ontvluchten. “Het dwingt me om alles wat interessant is te observeren en in me op te nemen. Het helpt me om vooruit te bewegen met een gevoel van vrijheid, in een wereld waarin visuele prikkels ons vaak overspoelen.”
De schoonheid van de vrouw als inspiratie
Die rust vinden ten midden van een continue stroom van prikkels is iets wat Victoria zichzelf aangeleerd heeft. “Ik heb mezelf voor de uitdaging gesteld om dagelijks een illustratie te maken en ik heb mezelf hier vier jaar lang aan gewijd. Het was eigenlijk een soort therapie. Ik concentreerde me op het uitdrukken van mijn persoonlijke ervaringen, emoties en gedachten die op hun beurt voor mij een manier werden om iets los te laten, iets te onderzoeken, er doorheen te ploeteren en om vooruit te komen.” Deze persoonlijke toegewijde zoektocht is dan ook een terugkerend thema in Victoria haar werk. “Met mijn werk wil ik vrouwen een positief beeld geven om ze eraan te herinneren dat fases in het leven komen en gaan. Ik wil ze een reminder geven om een moment stil te staan bij jezelf en om te beseffen dat alles goed komt. Moeilijkheden zijn er niet om je kapot te maken, maar juist om je te helpen om je hoogste potentieel te bereiken. Met mijn werk vier ik de vrouw en leg ik de schoonheid van alle vrouwen vast. Vriendelijkheid, kracht, passie en compassie. Ik wil elke vrouw eraan herinneren: jij bent dat ook!”
"Met mijn werk vier ik de vrouw en leg ik de schoonheid van alle vrouwen vast."
Vloeiende schildertechnieken
Om haar gevoelens op papier te krijgen, werkt de Zuid-Afrikaanse kunstenares graag met inkt. “Ik werk altijd met een bepaald soort inkt omdat deze inkt ‘snel’ is en daardoor is het resultaat ook voor mij altijd weer een verrassing. Ik wil nooit dat mijn werk overwerkt aanvoelt. Dankzij mijn dagelijkse oefening vier jaar lang, heb ik de vormen goed in de vingers gekregen en kan ik ook snel werken. Ik gebruik ook een techniek waarbij ik het beeld omdraai en ondersteboven schilder. Dit zorgt ervoor dat je hersenen niet meer zien wat ze dénken te moeten zien, een soort blinde vlek zeg maar, en zo kan ik me beter richten op de werkelijke vorm.”
Wandborden voor Heinen Delfts Blauw
“Ik heb het werk van Heinen Delfts Blauw altijd geweldig gevonden en bewonderd”, blikt Victoria terug op haar leven. “Mijn vader is Nederlands. Mijn grootouders emigreerden van Haarlem naar Zuid-Afrika toen ze begin twintig waren, dus de Nederlandse tradities hebben altijd een belangrijke rol in ons leven gespeeld. Dankzij mijn tante begon ik al op jonge leeftijd met keramiek maken, want zij was keramieklerares. Ik heb dat ambacht altijd enorm gewaardeerd. Door de jaren heen heb ik stukken verzameld van Heinen Delfts Blauw en na een bezoek aan hun fabriek, was ik zo enthousiast dat we een samenwerking aangingen. Onze collectie richt zich op sterke, zelfverzekerde vrouwen. Ik heb ze elegant, maar ook stoer gehouden. Elk stuk uit deze collectie betekent iets. Mijn werk is een weerspiegeling van jou, of het nu in de titel is of in een bepaald stuk. Ik wil dat je glimlacht en iets van jezelf herkent. Je alter ego, je superkracht, je speelse kant, je sexy kant… Het leven is kunst, jij bent kunst!”
Artikel delen